mandag 29. september 2014

Grønnsakspilaf



Jeg blir mer og mer opptatt av hva familien putter i munnen. Jeg ser alltid etter økologiske råvarer, spesielt frukt og grønnsaker selv om de koster mer. Lille Daniel får kun økologisk mat, med mindre det er umulig å få tak i, men jeg er veldig streng når det gjelder hans mat. Samtidig passer jeg også på oss andre. Vi spiser mye mindre kjøtt enn før. Svinekjøtt er helt ut, lam blir det dessverre lite av på grunn av smaken ingen her liker, storfe prøver vi også å begrense, men vi spiser en del kylling og kalkun og, selvfølgelig, fisk.

Jeg skulle egentlig skrive om kosthold og kom-i-form etter fødsel, men det ble ikke så mye å skrive om. Kiloene forsvant av seg selv. Amming er nok mye av grunnen. :) Jeg er ikke helt tilbake til vekten jeg hadde før fødselen og forsøker nå å være litt kritisk til hva og hvor mye jeg spiser, men det er ikke lett!!! Jeg klarer ikke å la være å spise sjokolade og kaker, spesielt etter å ha spist en vegetar rett til middag. Da sier jeg til meg selv at jeg kan ta en sjokoladebit med god samvittighet, men her lurer jeg bare meg selv. Ikke verst at jeg har innsett det nå! :)

I dag vil jeg friste dere med grønnsakspilaf, og jeg lover det blir ingen sjokolade etterpå. :)
Oppskriften er til 4:

olivenolje
1 løk, i skiver
2 hvitløksfedd, pressede
2 ts spisskummen
2 ts paprikapulver
1/2 ts allehånde
300 g ris
5 dl grønnsaksbuljong
2 dl hvitvin
1 boks hermetiske tomater
150 g sopp, i skiver (ta den soppen du liker)
2 middels store squash, i skiver eller halvmåner hvis de er store
1 broccoli, i buketter
frisk persille

Ha olje i en stor kjele.
Ha i løk og stek til den begynner å bli gylden, men pass på at den ikke blir brent.

Tilsett hvitløk og krydder og stek videre et par minutter.

Ha i ris og rør rundt.
Tilsett buljong, vin, tomater og sopp, og kok opp.

La risen småkoke under lokk i ca 10 minutter.

Ha i squash og broccoli, og kok videre til grønnsakene er møre. Tilsett mer buljong underveis hvis retten virker tørr.

Smak til med salt hvis nødvendig.

Strø over persille rett før servering. :)

2 kommentarer:

  1. Det så godt ut, vi prøver også å være øko-bevisste og handler stadig mer og mer øko (alltid om det er ett alternativ) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Til info: det er 30% på GoEco på Meny nå. :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...