søndag 28. september 2014

Rundstykker med gresskarkjerner

 
Det har ikke vært mye tid til blogging i år, men det betyr ikke at jeg har sluttet å bake. :) Det har vært mange raske og enkle middager, men brødbaketradisjonen har jeg ikke sluttet med. :)
I dag vil jeg friste dere med kjempegode rundstykker som jeg allerede har bakt mange ganger.

Til 10 rundstykker trenger du:
 
25 g gjær
4 dl lunkent vann
1 dl romtemperert yoghurt
1 ss salt
2 ts maltekstrakt
50 g gresskarkjerner
100 g havre
250 g sammalt hvete grov
300 g hvetemel
 
Smuldre gjæren i bakebollen. Tilsett øvrige ingredienser og elt deigen i ca 8 minutter.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i 1,5 time.
 
Hell deigen over på et bakeunderlag og del i 10 emner som du former til rundstykker.
Legg rundstykker på bakepapirkledte stekeplater og trykk dem litt flate.
Dekk til med et bakeklede og etterhev i 30 minutter.
 
Stek rundstykkene ved 220 grader varmluft eller 240 grader over- og undervarme i 12-15 minutter. Bruker du varmluft, kan du sette inn begge platene samtidig.
Avkjøl rundstykkene på rist.
 
God søndag! :)

2 kommentarer:

  1. Desse fekk eg lyst å prøva meg på. Har aldri brukt maltekstrakt i bakinga før, så det kan jo verta morosamt. Eg forbinn det med småbarn og morsmelkerstatning.
    Yoghurt er bra i brød, veit eg, så takk for oppskrift! ;)
    Siri

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg bruker ofte malt i brødbaking, gjerne istedenfor sukker. Veldig godt i havrebrød. :)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...