mandag 22. september 2014

Stekt bringebærostekake


Stekte ostekaker har aldri vært noe suksess hos herrene her hjemme helt til jeg fant ut at årsaken var at jeg hadde stekt dem for lenge. For lang steketid gjør at ostekaker blir for kompakte i konsistensen, og kan til og med være kornete. Nå har jeg lært det! :) Denne ostekaken bakte jeg til min bursdag forrige torsdag, og gjett om den forsvant fort!

Du trenger:

300 g Bixit
120 g smør

600 g kremost (jeg brukte naturell fra Tine)
2 ss hvetemel
175 g sukker
1 ts vaniljeekstrakt (oppskriften finner du HER)
2 egg
1 eggeplomme
1,5 dl seterrømme
300 g bringebær (frosne bær tines i kjøleskapet over natten)

Sett stekeovnen på 180 grader.

Finn frem en kakeform, ca 22 cm i diameter. Anbefaler en BakeItEasy form fra Porsgrunn.

Knus kjeksene med en kjevle.
Smelt smøret i en liten kjele.
Bland sammen kjekssmulene og smøret og trykk ut i formen.
Forstek bunnen midt i ovnen i 5 minutter.
Avkjøl.

Pisk sammen kremost, mel, sukker, vaniljeekstrakt, egg, eggeplomme og rømme til en luftig krem.
Vend inn halvparten av bærene. Vær forsiktig, så du ikke knuser dem.
Hell ostemassen over bunnen i formen og glatt til med en slikkepott.
Stek kaken midt i ovnen i 40 minutter. Det er viktig å ikke steke kaken for lenge, så følg med mot slutten av steketiden. Kaken skal stivne litt på sidene, men fortsatt være litt kladdete i midten.

Avkjøl kaken helt i formen, men jeg anbefaler å løsne kaken forsiktig på sidene med en tynn og skarp kniv. Min kake sprakk litt på midten under avkjøling fordi den satt fast på sidene.
Ta av kakeringen og la kaken stå litt i kjøleskapet hvis du har tid.
Strø over resten av bærene før servering.

:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...