mandag 15. september 2014

Terte med mascarpone og nutella



I dag har min fantastiske mann bursdag, og det betyr selvfølgelig kake. :) Det var egentlig ikke terten på bildet jeg serverte til frokost idag, men fyrstekake ettersom den hadde blitt bestilt av bursdagsbarnet. :) I og med at jeg allerede har lagt ut oppskriften på fyrstekake måtte dagen feires med en annen kake her på bloggen. Denne terten med mascarpone og nutella er minst like god, hvis ikke bedre. Tro meg! :)
Terten har sitt opphav i Italia, og tertebunnen skal være en italiensk mørdeig, såkalt pasta frolla. Jeg har testet oppskriften på pasta frolla, men må si at jeg ikke ble fornøyd med resultatet. Bunnen var helt annerledes enn den jeg fikk på Sardinia, og den falt ikke i smak her hos oss. Derfor byttet jeg ut pasta frolla med min mørdeig, og resultatet ble ganske bra må jeg si. Ikke helt likt som på Sardinia, men ikke så langt unna. :)


Finn frem:
 
100 g mykt smør
125 g sukker
1 egg
revet skall av 1 sitron
250 g hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 ts vaniljesukker
 
350 gram mascarpone
2 ss flytende honning
150 gram nutella

Sett stekeovnen på 180 grader.
Rør smør og sukker hvitt.
Rør i egget og sitronskallet.
Sikt i hvetemel, bakepulver og vaniljesukker. Bland godt. Jeg pleier å helle deigen over på et bakeunderlag og kna med hendene.
Finn frem en terteform, ca 24 cm i diameter.
Kjevle ut deigen til en rund leiv som er stor nok til å dekke bunnen og sidene av formen.
Rull leiven rundt kjevlen og rull ut over formen.
Press deigen godt inn i formen. Renskjær kanten. Deigen som er til overs kan du klemme flat og fylle på enten på kantene eller der deigen virker tynn.
Prikk deigen med gaffel og dekk med bakepapir eller aluminiumsfolie. Fyll formen med bønner eller ris.
Forstek bunnen i 10 minutter. Fjern papiret/folien og bønnene/risen og stek videre i 10 minutter til.
Avkjøl.
 
Bland 300 gram av osten med honning og fordel jevnt utover bunnen.
Bland resten av osten med nutella og legg i små klatter over osten.
Skjær inn nutellaen ved hjelp av en liten kniv og lag virvelmønster. Ikke rør for mye ellers blir det ikke pent. :)
Stek kaken i 10-15 minutter, eller til bunnen ser gjennomstekt ut.
Avkjøl og nyt! :)

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...