søndag 5. oktober 2014

Frøbrød med tranebær


I dag vil jeg dele en litt spennende brødoppskrift med dere. Jeg husker jeg var skeptisk til brød med nøtter i og ble positivt overrasket etter å ha prøvd. Samme erfaring har jeg med dette brødet. Det er veldig godt, men passer nok best til ost og søtt pålegg. Serverer du dette brødet til lunsjgjester, kommer de garantert til å bli imponert. :) Aner ikke hvor jeg har oppskriften fra. Den ble skrevet ned på et ark lenge, lenge siden...

Dette brødet trenger bløtlegging natten over, så ta høyde for det! :)
Til 2 brød (1,5 l) trenger du:

Dag 1:

1 1/2 dl sammalt rug grov
1 dl helkorn hvete
1 1/2 dl linfrø
1/2 dl solsikkefrø
1/2 dl sesamfrø
1 ss salt
4 dl kokende vann

Dag 2:

25 g gjær
3 1/2 dl lunkent vann
1 dl tørkede tranebær
12 dl hvetemel

Bland sammen ingrediensene til dag 1 i en bolle og la stå til neste dag.

Smuldre gjæren i bakebollen og tilsett resten av ingrediense, også fra dag 1.
Elt til en glatt og smidig deig, ca 8 minutter.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i 45-60 minutter.

Form deigen til 2 brød, som du legger i smurte brødformer.
Dekk til med et bakeklede og la brødene etterheve i ca 40 minutter.

Stek brødene nederst i ovnen ved 250 grader i 10 minutter.
Skru ned ovnstemperaturen til 175 grader og stek videre i 30-35 minutter.
Avkjøl brødene på rist.

God søndag! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...