fredag 3. oktober 2014

Gammeldags sjokoladekake


I dag er det fredag, og det er selvfølgelig lov å kose seg. I dag vil jeg friste dere med denne deilige sjokoladekaken. Kakebunnen er veldig myk og saftig, og snill på smak. Inni og utenpå kaken er det en veldig god sjokoladesmørkrem med en mild kaffesmak. :)

Finn frem:

110 g mykt smør
275 g sukker
2 egg
150 g hvetemel
5 ss kakao
1/2 ts bakepulver
1/2 ts natron
1 1/2 dl rømme eller creme fraiche

Sjokoladesmørkrem:

1/2 dl varm sterk kaffe
100 g mykt smør
1/2 ts vaniljeekstrakt
2 ss kakao
250 g melis

mørk sjokolade til pynt

Sett stekeovnen på 170 grader.
Legg bakepapir i bunnen av en springform, ca 20 cm i diameter. Smør sidene.

Pisk smør og sukker hvitt og luftig.
Pisk inn eggene, ett av gangen.
Sikt sammen det tørre og tilsett i røren.
Pisk inn rømme til slutt.
Hell røren i formen og stek midt i ovnen i ca 50 minutter. Sjekk kaken med kakenål om den er ferdigstekt før du tar den ut av ovnen.
Avkjøl i formen på en rist.

I mellomtiden lager du kremen.
Pisk sammen kaffe, smør og vaniljeekstrakt til du har en jevn blanding. Ikke sett på høyeste hastighet for å unngå sprut fra varm kaffe.
Tilsett kakao og melis og rør litt i begynnelsen, og så pisk til en glatt og fin krem.
Sett kremen litt i kjøleskapet hvis kakebunnen fortsatt er varm. Det er viktig å ikke smøre krem på varme bunner.

Løsne kaken fra kakeringen og ta av bakepapiret.
Skjær kaken i 3 lag.
Smør et tynt lag med krem mellom hver bunn, og dekk kaken med resten av kremen.
Høvle over noen sjokoladeflak og sett kaken i kjøleskapet til kremen har stivnet litt.

* I oppskriften jeg har skal du lage dobbelt så mye krem som jeg har skrevet her. Jeg har laget kaken med dobbelt så mye krem, og det ble rett og slett for mye krem etter min smak. Derfor har jeg valgt å halvere oppskriften.

God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...