torsdag 16. oktober 2014

God tunfisksalat til middag


Noen ganger får jeg lyst på salat til middag. Det er så godt med noe lett mat og så føler jeg meg så sunn etterpå, spesielt hvis jeg har hatt i økologiske grønnsaker. :) Dagens salat er i grunn veldig lik mange andre salater jeg har laget tidligere. Forskjellen er at tunfisken blir blandet med dressingen og ikke sammen med grønnsakene. Det ble veldig godt og falt i smak hos storebrødrene som egentlig ikke er noe glade i tunfisk. :)

Til 4 trenger du:

3 tunfiskbokser i olje, 350-400 gram
2-3 dl creme fraiche
1/2 pose majones, ca 80-100 gram
3 vårløk, i skiver
1/2 bunt frisk dill, hakket
1/2 rød løk, i tynne skiver
sitronsaft
salt og pepper

grønn salat, gjerne en blanding (jeg liker å bruke Baby Leaf)
1 boks hermetiske bønner
250 g cherrytomater, delt i to eller fire
1 glass sorte oliven
2 ss saltinnlagte kapers, skylles godt i kaldt vann
1 avocado, i biter eller skiver
sitronsaft

Rør sammen tunfisk, creme fraiche, majones, vårløk, dill og løk.
Smak til med sitronsaft og salt og pepper.
Tilsett mer creme fraiche og/eller majones hvis nødvendig. Det er viktig at blandingen ikke blir for tykk.

Ha salat, bønner, tomater og oliven i en stor salatbolle.
Bland alt forsiktig med hendene.
Dryss over kapers.
Drypp litt sitronsaft over avocadoen og legg bitene/skivene pent på toppen av salaten, gjerne litt ut på sidene.
Legg tunfiskblandingene i midten og server.

Ha gjerne godt brød og smør ved siden av. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...