fredag 28. november 2014

Sjokoladeostekake

 
Oppskriften til denne herlige kaken fant jeg på bloggen til Ina for to år siden, men det er først nå oppskriften ble testet. Jeg kunne bakt og spist denne kaken hver dag! Jeg tuller ikke. :) Kaken er supergod og passer perfekt for deg som elsker sjokolade og ostekaker. Jeg valgte å gjøre en liten endring i forhold til originaloppskriften. Jeg beholdt kjeksmengden i oppskriften, men halverte ostemassen. 800 gram kremost hørtes too much ut. :) Jeg brukte sjokolade med 70% kakaoinnhold og mascarpone. Mmmm... du må bare prøve! :)

Du trenger:

250 gram sjokoladekjeks
80 gram smeltet smør

200 gram mørk sjokolade, helst 70% kakao
400 gram mascarpone
150 gram sukker
2 toppede ss kakao
3 store egg

2,5 dl kremfløte
200 gram mørk sjokolade, helst 70% kakao
2 ss sukker

friske bær

Sett stekeovnen på 180 grader.
Dekk bunnen av en springform, ca 26 cm i diameter, med bakepapir og smør sidene.

Knus kjeksene med en kjevle eller i en foodprocessor. Bland sammen med det smeltede smøret.
Trykk kjeksblandingen ut i formen.
Stek bunnen i 8-10 minutter.
Avkjøl.

Smelt sjokolade over et vannbad. Avkjøl litt.
Pisk mascarpone, sukker og kakao til du har en glatt og klumpefri masse.
Tilsett egg, ett av gangen og pisk godt mellom hvert egg.
Rør inn sjokoladen. Her kan du fint bruke en slikkepott.

Hell ostemassen over bunnen og stek midt i ovnen i ca 45-50 minutter, eller til kaken har stivnet.
Avkjøl kaken i noen minutter før du løsner kakeringen.
Sett kaken forsiktig på et fat mens den ennå er varm og sett inn i kjøleskapet. La den stå natten over.

Varm opp kremfløte, sjokolade og sukker i en kjele over lav varme. Rør til sjokoladen har smeltet.
Avkjøl glasuren til den har tyknet og blitt smørbar.
Bre glasuren på toppen av kaken og sett inn i kjøleskapet i en times tid.

Pynt med friske bær og server!

God helg! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...