søndag 7. desember 2014

Bursdagskake til verdens beste ettåring :)


Tenk at det allerede har gått ett år siden vi satt i bilen på vei til Fredrikstad. Husker jeg var superspent og lo mellom riene. :) Noen timer senere fikk vi endelig se den nydelige skapningen. Dette året har gått forferdelig fort. Ett år hjemme med baby virket så lenge da jeg skulle ut i permisjon, og nå begynner jeg å jobbe allerede i morgen. Jeg må si det har vært et fantastisk år. Jeg har kost meg kjempemasse med den lille, vel, hele familien har gjort det. Pappaen har blitt helt tullete, og storebrødrene synes det er veldig stas med lillebror selv om de prøver å late som de ikke bryr seg så mye. :)

I dag skal verdens beste Daniel feires. Vi har invitert familie på lunsj, og skal servere koldtbord. Jeg kommer til å lage et eget innlegg om hva vi serverte senere. I dag får dere oppskriften på bursdagskaken. Gjett om jeg har kost meg på kjøkkenet! Og så må jeg nevne at min kjære mann hjalp meg masse. Sammen er vi et superteam! :)

Som dere ser på bildet, består kaken av to etasjer. Den nederste er en sjokoladekake og den øverste er en bløtkake. Bløtkakeoppskriften finner dere HER.

Sjokoladekake (oppskriften fant jeg i bladet Bake)*:

350 gram hvetemel
1/4 dl kakao
1 ss natron
500 gram sukker
1,5 ss vaniljesukker
1,9 dl kulturmelk (Biola går også fint)
125 gram smeltet smør
1 1/4 dl kaffe (kan erstattes med varmt vann hvis du skal servere kaken til små barn)
3 egg, lettpisket

Sjokoladekrem:

125 gram smør
250 gram sukker
3 dl kremfløte
400 gram hakket kokesjokolade, gjerne 70% kakao

Sett stekeovnen på 200 grader.
Smør en springform, ca 22 cm i diameter med smør.

Sikt det tørre og bland sammen med sukker og vaniljesukker.
Vend inn kulturmelk, smeltet smør og kaffe. Rør med en skje eller slikkepott.
Vend inn eggene til slutt.
Hell røren i fornen og stek kaken midt i ovnen i ca 50 minutter.
Avkjøl kaken i formen på en rist.

I mellomtiden lager du kremen.
Smelt smøret i en kjele.
Rør inn sukker og fløte.
Varm opp til nesten kokepunktet under omrøring.
Rør inn sjokoladen litt etter litt.
Rør godt til kremen er jevn.
Avkjøl.

Del kaken i tre bunner.
Smør kremen mellom bunnene og rundt kaken.

*Til bursdagskaken laget jeg en stor sjokoladekake, 30 cm i diameter. Jeg doblet oppskriften på kakebunnen, men ikke kremoppskiften. Jeg smurte kremen mellom lagene. På toppen og sidene av kaken brukte jeg Vanilla Icing.

Jeg brukte Vanilla Icing under MMF på begge kakene. Veldig fornøyd med denne kremen og kan anbefale.

Vanilla Icing (nok til 2 kaker):

4 ss hvetemel
3,5 dl melk
3,5 dl mykt smør
1,5 ts vaniljesukker
3,5 dl melis

Ha mel og melk i en kjele og kok opp mens du visper.
La blandingen koke til den tykner.
Avkjøl helt.

Rør smør og vaniljesukker til smøret er glatt og luftig.
Tilsett melis litt etter litt og rør godt mellom hver gang.
Ha i melblandingen og pisk godt, gjerne med mikser, til kremen er klumpefri. Det tar 4-5 minutter.
Da er kremen klar til bruk.

Oppskriften på MMF finner dere HER. Jeg farget MMF med pastafarge fra Wilton. Skyene ble også laget av MMF.

Jeg brukte 4 kakerør til å stikke nedi den nederste kaken for at den øverste skulle stå stødig.

Figurene ble laget av marsipan. Disse laget ikke jeg selv denne gangen, men bestilte hos ei venninne.

Kjeksene med bokstavene på er vaniljekjeks. Oppskriften kommer i morgen. :)

1 kommentar:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...