tirsdag 9. desember 2014

Sjokoladeknekk


Dette er uten tvil en av mine julefavoritter i år. Jeg har lovet meg selv å ikke spise for mye søtt i jula for det er så lett å gå opp noen kilo, og så vanskelig å gå ned igjen. Jeg skal selvfølgelig kose meg litt, men ikke overspise som jeg har gjort hvert år hittil. :) Sjokoladeknekk er supergodt og litt sunt (velger jeg å tro :))) pga frukt og nøtter. Frukt og nøtter hjelper på volumet, så du trenger kun et tynt sjokoladelag for å holde det hele sammen. Det beste med det hele er at jeg blir fornøyd etter et par biter. Jeg føler ikke for å spise opp alt som jeg pleier å gjøre når jeg åpner en sjokoladeplate. :)

Sjokoladeknekk er også pen å se på, spesielt hvis du bruker fargerike frukt og nøtter. Enda penere blir det om du tar deg tid til å fylle sjokoladen i en sprøytepose og sprøyte ut rundinger eller hjerter. Jeg laget begge deler, men dessverre ble de spist opp før jeg rakk å ta bilder. Det betyr bare at knekken falt i smak hos hele familien. Prøv du også!

Du trenger:

200 gram mørk sjokolade, helst 70% kakao
tørkede frukt, for eksempel tranebær, aprikoser, rosiner
mandler og/eller nøtter (ta det du har eller liker best)

Hakk sjokoladen og la den smelte over et vannbad. Noen tempererer sjokoladen, noe som bl.a. vil gi en blankere sjokolade når den stivner, men jeg tok meg ikke tid til det.

Mens sjokoladen smelter hakker du nøtter og sjokolade. Skjør gjerne noen frukt og nøtter i strimler slik at du får forskjellig fasong på fruktene og nøttene. Da vil det se morsommere og finere ut. Har ingen eksakte mengder her.

Hell sjokoladen over et stykke bakepapir og bre utover ved hjelp av en slikkepott. Du velger selv hvor tynt sjokoladelaget skal være. Alternativt kan du bruke sprøytepose, som beskrevet over.

Strø over frukt og nøtter. Vær rask fordi sjokoladen stivner raskt.
La sjokoladen stivne på kjøkkenbenken, gjerne natten over.
Knekk i biter og kos deg. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...