mandag 8. desember 2014

Stjernekjeks til barnebursdag

 
Disse nydelige kjeksene laget jeg til bursdagen til Daniel i går. Jeg hadde lyst til å lage noe annerledes og da jeg så kjeks på pinne på bloggen til Anne Brith visste jeg at det skulle bli dem. Oppskriften er også hennes. :) Seks av kjeksene pyntet jeg med melisglasur og brukte som kakepynt. Det ble veldig morsomt og pent. Bursdagsbarnet syntes også at det var veldig gøy å spise kjeks på pinne. :)
 
Oppskriften er stor, så den kan fint halveres. Alternativt kan du gjøre som meg og fryse halvparten av deigen, så har du ferdig deig neste gang du får lyst på kjeks. Disse er også fine å bake til jul. Stikk ut rundinger eller hjerter eller det du måtte ønske, og legg sammen to og to med bringebærsyltetøy mellom. Supergodt!

Du trenger:

200 gram mykt smør
200 gram sukker
400 gram hvetemel
1 egg
frøene fra 1 vaniljestang

Rør smør og sukker hvitt.
Ha i egget og rør godt.
Ha i mel og vaniljefrø og rør med mikser til deigen klumper seg.
Samle sammen deigen med hendene og pakk inn i plastfolie.
La deigen hvile i kjøleskapet i minst en time.

Sett stekeovnen på 180 grader.
Ta en deigbit og kjevle ut til en 4-5 med mer tykk leiv. Stikk ut figurer og sett dem på bakepapir.
Sett kjeksene i kjøleskapet i 10-15 minutter før du steker dem.
Stek midt i ovnen i 7-8 minutter. Kjeksene må ikke bli brune. De skal fortsatt være lyse når du tar dem ut av ovnen.

*Skal du steke kjeks på pinner, trenger du lollipoppinner. Disse får du kjøpt på bl.a. Kitchn og Jernia.
Stikk en pinne inn i en kjeks og legg et stykke bakepapir over. Snu kjeksen opp ned slik at den blir liggende på papiret. Ta en liten deigbit og legg den på baksiden av kjeksen der pinnen er/stikker ut. Klem den litt flat for å dekke over pinnen. Snu kjeksen opp ned igjen slik at den blir liggende med skjøten ned. Stek som beskrevet over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...