fredag 19. desember 2014

Toffifee


Influensa rett før jul er ikke noe gøy! Hele familien har blitt slått ut en etter en denne uken. Tror jeg aldri har vært så dårlig forberedt til jul som jeg er i år. Ikke bare det at tiden stoppet opp for meg i slutten av oktober, men jeg rekker ingenting om dagen! Vi har allerede planlagt middag på julaften og dagene etter, men det å sette seg ned og lage handleliste er et ork. Jeg kjenner ikke igjen meg selv! :) Sånn er det vel for alle småbarnsmammaer som i tillegg til små barn har en fulltidsjobb.:) Jeg har egentlig bakt en del allerede hvis jeg tenker meg om, men alt er allerede spist opp, så jeg skal begynne på en ny runde ikveld. :)

I dag vil jeg friste dere med en oppskrift på hjemmelaget toffifee. Veldig morsomt å lage og smaker kjempegodt, nesten bedre enn de du får kjøpt. Og så er det så herlig å høre gutta smatte mens de slikker skjeer og nesten skraper metallet av kjeler. Vi fant ut istad at det var lyden av julen hjemme hos oss. :))))) Oppskriften fant jeg nok en gang hos min store favoritt Camilla.

Til 30 stk trenger du:

100 gram sukker
1 dl golden sirup (kan erstattes med lys sirup)
1 dl kremfløte
1/2 vaniljestang
100 gram nougat
30 hele hasselnøtter
50-100 gram mørk sjokolade

30 metallformer (jeg kjøpte mine på Rema)

Start med å riste nøttene i stekeovn ved 150 grader i 10-15 minutter. Ta bort det løse skallet.

Kok opp sukker, sirup, fløte og vaniljestang og -frø til ca 105 grader. Ikke rør under oppkok.
La karamellen koke til den tykner litt. Ta karamellprøve ved å slippe en dråpe i et glass med kaldt vann. Kan du trille en kule med fingrene er karamellen ferdig. Er den fortsatt litt myk, koker du litt til. Ta karamellprøve på nytt.

Hell karamellen i formene, noen mm under kanten.
Legg en nøtt i midten og trykk den lett ned.
Sett formene i kjøleskapet i 30 minutter.

Smelt nougat over et vannbad og fordel på toppen av karamellen helt opp til kanten. Bruk gjerne en sprøytepose for da unngår du mye søl.
Sett i kjøleskapet.

Smelt sjokoladen over et vannbad og sprøyt ut på toppen av nougaten. Du kan velge om du vil dekke hele toppen med sjokoladen eller lage små toppet som jeg gjorde.
Sett formene i kjøleskapet i noen timer, gjerne natten over.

Kos deg! :)

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...