fredag 6. februar 2015

Snickerskake


Denne kaken har jeg bakt mange ganger bare for å få tatt noen bilder og kunne legge ut her. Det er først nå jeg rakk å ta bilder før kaken ble borte. Den har nemlig blitt den nye, store favoritten hos ungene. Oppskriften fikk jeg av Emilie som går på svømming sammen med mine eldste barn. Hun skrøt veldig av snickerskaken hennes far hadde bakt. Jeg kunne selvfølgelig få oppskriften HVIS gutta tok med den på trening en dag. Første kaken jeg bakte ble med på trening. Avtale er en avtale! :) Neste kaken ble med på svømmestevne, neste kake der igjen ble med på juleavslutning, så var det guttas bursdag og kaken ble med på trening igjen. :) Vips, så var den borte - hver eneste gang! Denne gangen sikret jeg meg to biter før kaken forsvant, og nå kan jeg endelig dele oppskriften med dere. :) Kaken er supergod og langt fra sunn (ingen av mine kaker er sunne :))). Mammaen til Emilie sa: "Du legger på deg 5 kg bare etter å ha lest oppskriften". :))))

Finn frem:

6 eggehviter
5 dl sukker
350 gram salte peanøtter (du kan bruke den store Pollyposen selv om den veier litt mindre)
200 gram Rits kjeks (en pakke)
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Glasur:
6 eggeplommer
100 gram melis
100 gram smør
200 gram kokesjokolade, gjerne 70% kakao

Sett stekeovnen på 180 grader.
Legg bakepapir i en stor langpanne 30x40 cm.

Pisk eggehvitene stive.
Tilsett sukker litt etter litt under fortsatt pisking. Bruker du hjemmelaget vaniljesukker tilsetter du det sammen med sukkeret. Pisk godt og lenge til du får en tykk marengs.

Kjør peanøtter og kjeks i foodprocessor til en kornete masse.
Vend inn nøttemassen i marengsen sammen med bakepulver og vaniljesukker (kjøpt). Bruk slikkepott og vær forsiktig.

Fordel deigen i langpanna og stek kaken midt i ovnen i 20-25 minutter.
Ta kaken ut av ovnen og avkjøl i langpanna.
Hvelv kaken forsiktig ut av formen og fjern bakepapiret.
Hvelv kaken tilbake i langpanna.

Til glasuren pisker du eggeplommer og melis til tykk eggedosis.
Smelt smøret i en liten kjele.
Knekk sjokoladen i biter og ha i det smeltede smøret. La sjokoladen smelte.
Rør blandingen jevn og avkjøl til lunken.
Ha sjokoladesmøret i eggedosisen.
Avkjøl litt før du smører glasuren over kaken.

La glasuren stivne litt.
Skjær kaken i firkanter og server!

*Tips:
- pynt kaken med noen peanøtter og smeltet sjokolade hvis du har lyst til at den skal se ekstra fin ut
- smør et lag karamellsaus over kaken før du smører på glasuren. Dette gjør kaken litt mer tidskrevende og mektigere, men til gjengjeld får du en fantastisk god kake :) HER finner du oppskriften.

1 kommentar:

  1. Svetlana, den kake håres godt ut......må prøve.... hilsen :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...