onsdag 2. juli 2014

Hjemmelaget babymat fra ca 6 måneder

 
Daniel blir 7 måneder om bare noen få dager. Tiden flyr!!!
Den siste måneden har jeg innført rødt kjøtt og fisk i middager, flere typer pålegg på brødskiven, jordbær, kiwi og fersken.
Dette får Daniel i løpet av dagen: grøt, brødskive, avocado og banan eller grøt, en liten brødskive, kjeks og/eller fruktmos, middag og evt. fruktmos til dessert. Antall måltider varierer avhengig av når vi starter dagen, hvor mye han spiste ved forrige måltid, hvor lenge han sover på dagen og ikke minst hvor lenge det er igjen til det er leggetid. Vi har fast rutine hver kveld: Daniel skal bade senest kl 20.30 og være klar til å legge seg kl 21. Da må han være ferdigspist til han skal bade. Derfor tilpasser jeg de siste to måltidene leggetiden. Spiser han middag lkl 18 på kvelden, får han et lett måltid før leggetid. Er han ikke så sulten kl 18, får han litt frukt og så middag rett før leggetid. En slik fast rutine bidrar til bedre søvn på natten både for Daniel og resten av familien. Det hender faktisk at han sover helt til kl 7 og da er mammaen veldig uthvilt og blid når hun står opp. :)

Her kommer nye mattips og oppskrifter:
 
GRØT
 
Spelt- og havregrøt gjelder fortsatt. Jeg varierer grøten med forskjellige bær og frukt. Prøv å koke grøten sammen med finhakket eple eller pære - bære en liten bit. Babyen får litt å tygge på og så smaker det kjempegodt. Hirsegrøt er ingen favoritt lenger, så den har jeg bestemt meg for å kutte ut. Daniel får grøt 1-2 ganger om dagen nå, så da går det greit med bare spelt og havre. Du kan også bruke sammalt hvete istedenfor spelt. Jeg tenkte at jeg skulle prøve hvete når speltposen er tom. Husk da å bløtlegge melet i noen timer for å øke tilgjengeligheten av jernet.
 
BÆR-/FRUKTPURE/DESSERT
 
Nå som jordbær har kommet, kan du prøve å gi litt jordbær til babyen. Vær veldig forsiktig hvis det er allergi i familien. Mos bærene og sil for å få bort steiner. Prøv med en liten teskje og se an et par dager om babyen reagerer før du gir mer. Er du usikker på om du vil gi jordbær til babyen, kan du likevel kjøpe bær og fryse, så kan du lage saft eller syltetøy i vinter. Alternativt kan du røre bærene med sukker og fryse. Da har du deilig syltetøy til grøt og brødskive i vinter. Syltetøyoppskrifter finner du HER.
 
Prøv også kiwi. Kiwi er rik på vitamin C som også er viktig for jernopptak i kroppen. Kiwi kan være litt sur, så det kan være lurt å blande med for eksempel banan eller aprikos. Lag mos, sil, hell i isterningsbrett og frys. Vær også forsiktig med kiwi hvis det er allergi i familien. Start med en teskje her også.
 
Ellers kommer bringebær og blåbær snart også. Kjøp noen kilo bær og frys i tillegg til å lage syltetøy! Det skal i hvert fall jeg gjøre. :)
 
Husk også aprikos, fersken, epler og pærer. :)
 
BRØDMAT
 
Bak brød selv. Du finner over 100 forskjellige oppskrifter her på bloggen. Start selvfølgelig med de finere typene.
 
Bruk godt smør uten salt under pålegg for å tilføre fettsyrer.
 
Pålegg som babyen kan spise fra 6 måneder:
 
prim
brunost
gulost
kremost
makrell i tomat
moste tomater uten frø og skinn
leverpostei
hjemmelaget syltetøy uten konserveringsmidler
 
Brunost er den store favoritten her! :) Makrell i tomat er også kjempegodt. :)
 
MIDDAG
 
Jeg fortsetter med rotgrønnsaker, men har også begynt med pasta. Ris kan også gis nå. Vi har oppdaget at Daniel spiser bedre hvis vi tilsetter tomater eller tomatsaus i middager, og det er jo bra. Tomater er veldig sunt!
 
Tomatsaus (nok til 4-5 middager):
 
olivenolje
en teskje hakket løk
en klype hakket hvitløk
4-5 hakkede tomater eller en boks hermetiske tomater
friske urter, for eksempel basilikum eller persille
revet gulost
 
Surr løk og hvitløk i olje.
Tilsett tomater og la sausen småkoke i 20-30 minutter.
Ha i urter.
Kjør sausen i blenderen.
Smak på sausen. Er den litt sur, kan du tilsette litt sukker.
Fordel i frysebokser og frys det du ikke skal bruke med en gang.
 
Server sausen sammen med pasta eller rotgrønnsaker. Kjør alt sammen i blenderen til passe konsistens, evt. tynn ut med pastavannet. 
 
Litt revet ost på toppen er veldig godt.
 
Tomatsaus med kjøtt:
 
tomatsaus
2-3 ss god karbonadedeig eller en halv kyllingfilet, finhakket
 
Stek kjøttet sammen med løk og hvitløk. Ellers følg oppskriften over.
 
Tomatsaus med fisk:
 
tomatsaus
et par fiskefileter
 
Lag tomatsaus.
Skjær fisken i biter og la trekke i sausen i noen minutter.
Dill og persille passer veldig godt her.
 
Server med pasta eller rotgrønnsaker.
Alt kjøres i blenderen til passe konsistens.
 
Dampkokt fisk med grønnsaker (til 4-5 middager):
 
Legg et par fiskefileter på et stykke bakepapir. Drypp over litt olivenolje.
Riv to gulrøtter og et eple på et grovt jern og strø over fisken.
Pakk fisken og grønnsakene godt inn i papiret og dampkok til fisken er ferdig.
Ha gjerne i litt riske urter.
Smaker godt sammen med kokt potet, ris eller pasta. Alt kjøres i blenderen til passe konsistens.
 
Fordel det du ikke skal bruke med en gang i frysebokser og frys.
 
Frys kun kjøtt, fisk og saus. Ikke frys potet, ris og pasta. Det smaker mye bedre nykokt.
 
Ellers kan jeg igjen anbefale boken "Lettlaget barnemat" av Margit Vea. Denne boken har jeg og Daniel allerede hatt mye glede av. :))))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...