onsdag 28. september 2011

Purke


Mine barn elsker purker. Purker er en spesialtitet fra Halden som er et søtt flatt hvetebrød. Man sier at ideen må ha kommet fra svenske arbeidere som har jobbet i Halden. Det er vanlig med søtt brød i Sverige. Jeg hadde lyst til å være en snill mamma og da fant jeg ut at jeg måtte bake purker. :)

Oppskriften er til 16 stykker:

50 gr gjær
5 dl lunken H-melk
100 gr sukker
15 gr salt
1 kg hvetemel
1 stort egg
150 gr mykt smør i terninger
sammenvispet egg til pensling

smør
grønn salat
skinke
gulost i skiver

Ha alle ingredienser unntatt smøret i en bolle og elt i ca 8-10 minutter til deigen er smidig og slipper kantene. Tilsett smør i terninger, og elt i ca 10 minutter til. Pass på at alt smøret er eltet godt inn i deigen.
Dekk bollen med plast og la deigen heve til dobbel størrelse, ca 1 time.

Ha deigen på kjøkkenbenken og del i 16 emner. Trill emnene til sprekkfrie boller som du kjevler ut/klemmer til flate brød. De skal være ca 15 cm i diameter. Legg purkene på bakepapirkledte stekebrett (du får plass til 4 på ett brett) og etterhev i 45 minutter.

Pensle purkene med sammenvispet egg og stek midt i ovnen ved 200 grader i ca 12-15 minutter.
Avkjøl purkene på rist.
 
Når purkene har blitt helt kalde, skal du skjære de som pitabrød, dvs at du ikke skjærer helt gjennom, men lar de henge sammen. Brett ut purkene som sommerfugler, smør litt smør på begge sider, legg et stort salatblad på den ene siden, fordel 3-4 skinkeskiver over og avslutt med 3-4 osteskiver. Klapp sammen purkene og kooooos deg :)))

* Denne gangen var jeg en veldig snill mamma. Jeg laget 8 purker og resten av deigen ble til sjokoladepølser.

31 kommentarer:

  1. Bra blogg! Det er Magne fra VG her. Jeg har valgt ut innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett! Følg Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg så deler jeg det kanskje der også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside bør sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

    SvarSlett
  2. endelig kan jeg lage dem selv!! :D

    SvarSlett
  3. Dette har jeg ventet lenge på !! Takk for at du deler oppskrift :)

    SvarSlett
  4. Hei Magne og tusen takk! Veldig koselig at du har valgt ut innlegget mitt. Setter stor pris på det. :)

    SvarSlett
  5. Til anonymene :): gled dere, disse purkene er veldig gode! Takk til Morten Schakenda for oppskriften, som jeg har justert noe for å tilpasse riktig smak på purkene :)

    SvarSlett
  6. du er en engel =) har hatt lyst på purke siden jeg bodde i halden og det er snart 10 år siden =) tusen takk for at du delte oppskrifta=)

    SvarSlett
  7. Uff da,mye smør.Ikke sunt !!

    SvarSlett
  8. Så gøy å lese om mattradisjoner fra Halden.
    Her på Sørlandet kaller de Skolebollene for purker.
    De med vaniljekrem og kokos og melisglasur på toppen, (skolebrød)

    Det gjør ikkje eg for eg er vestlending.

    Ha ein fin dag! Klem,

    SvarSlett
  9. Mmmm...dette så godt ut. Er selv fra Halden og har spist utallige av disse herlighetene. Kanskje jeg skal prøve å bake de selv.

    Husker jeg satt i kassa på Kiwi en dag og skulle selge en kunde en purke. Han var ikke fra området og visste ikke hva det var. Han sa på displayet "Purke 7.90" og han utbrøt "Purke..!!! Heter det det!!!!" :) :)

    SvarSlett
  10. I lillesand kalte vi dem for "Melkekake", og der er "purker" det samme som skolebrød på østlandet :)

    Husker vi pleide å gå på bakeriet å kjøpe melkekaker fra dagen før, det kostet oss 7 kroner for en, og de var stooore og gode :)

    SvarSlett
  11. hurra, nå kan jeg lage dem selv!! Men de er jo absolutt best med brunost på :)

    SvarSlett
  12. Spør du om purke her i Arendal, da får du skolebrød, hehe. De er ikke noe gode med ost og skinke på. :D

    SvarSlett
  13. Herlig å se purke-oppskriften på VG!

    SvarSlett
  14. Tusen takk til alle sammen for koselige kommentarer! Det var artig å lese!!! Og velkommen til nye medlemmer/følgere og lesere :)Klem :)

    SvarSlett
  15. Da var du lagret i mine favoritter :D
    Mange fine oppskrifter her jeg skal prøve, men FØRST, PURKER :D hihi

    SvarSlett
  16. Hei jeg lurte på om om melka skal varmes ?

    SvarSlett
  17. Hei! Ja, den skal være lunken. Har skrevet det i oppskriften nå. Takk!

    SvarSlett
  18. ååh, desse må jeg prøve! Jeg må bli flinkere til å ha med meg niste, så kanskje dette er løsningen?? De kan fryses, ikke sant?:)

    SvarSlett
  19. Hei Marthe og beklager sent svar. Jeg var på ferie og hadde ikke tilgang til internett. Purkene er veldig fine å fryse. Du kan også lage de litt mindre, hvis du vil. De er ganske mektige. :)

    SvarSlett
  20. Ajajaj..Purker er IKKE det samme som skolebrød!!! Skolebrød heter skolebrød i Halden. Har bakt disse nå i kveld or første gang og synes at de ble litt mindre enn de man år kjøpt i Halden, så neste gang skal æ heller gå for å dele deigen i 12 stk..ellers så e dæm nydelig :) Takk or oppskriften.

    SvarSlett
  21. ÅÅÅååå nå ble jeg glad!!! Som ekte haldenser har jeg alltid ønsket å kunne bake purker selv!
    TUSEN TAKK!!

    Grethe
    http://gretheslilleverden.blogg.no

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Grethe! Fortell gjerne hva du synes når du har bakt purker. :) Var innom og tittet på bloggen din. Ansiktet ditt virker veldig kjent, men jeg klarer ikke å plassere deg noe sted.... Savner Halden...

      Slett
    2. Nå har jeg bakt purkene - og de ble skikkelig gode :)
      Men jeg liker dem nok litt større enn du lager dem, for jeg fikk bare 10 stk... men det er jo en smakssak :)Deigen var utrolig god å jobbe med!!!

      jeg vet ikke hvor du har meg fra, men jeg har vært aktiv i Fredrikshalds Turnforening siden 1979, så kanskje du har sett meg der...? :)
      Grethe

      Slett
    3. Så bra! Ja, du kan gjerne lage dem større eller kjevle ganske flate, så de blir store men ikke så høye.
      Svetlana :)

      Slett
  22. Å herregud! Akkurat nå ELSKER jeg deg! Jeg har prøvd å finne oppskriften til dette, men jeg finner bare purker på bakeriene i halden! Tusen hjertelig takk, denne oppskriften skal jeg prøve med en gang jeg kommer hjem :)

    SvarSlett
  23. For en fantastisk fin blogg du har...masse inspirasjon..
    Purke er jo noe vi i Halden burde kunne lage, så denne oppskriften skal jeg helt klart prøve ut. Har to gutter her som ofte kjøper det på butikken her...

    Ha en fin uke
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ann-Charlotte!
      Lykke til med baking!

      Hilsen
      Svetlana :)

      Slett
  24. I dag har jeg bakt purker...MÅ jo bare takke for oppskrift..Disse ble veldig godt mottatt her hjemme, så blir ikke siste gang de blir bakt.
    Linket til deg fra bloggen min:)

    Ha en fin helg
    Ann-Charlotte

    SvarSlett
    Svar
    1. Såååå hyggelig! :-)
      Nå har jeg besøkt bloggene dine. Du er jammen meg flink! Ble veldig inspirert av strikkebloggen din - masse fint! Skal ikke se bort fra at jeg kommer hjem med en pose med garn på mandag. :-)

      Ha en fin helg!
      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...