mandag 25. april 2011

Ostekake til påsken


Ostekake er en klar favoritt hos oss. Denne deilige kaken laget jeg igår, og idag skal vi kose oss!
Her er oppskriften:

Kakebunn:
300 g Bixit (se tips)
140-150 g smeltet smør

Ostefyll:
1 pk sitrongelé
2,5 dl kokende vann
3 dl lettrømme
250 g Tine kremost ananas/mandarin ( se tips)
120 g melis
1/2 vaniljestang eller 2 ts vaniljesukker
3 dl kremfløte

Gelélokk: (se tips)
1 pk appelsingelé
3 dl kokende vann

Knus kjeksen. Jeg pleier å ha kjeksen i en brødpose og knuse den med kjevle. Smuldre sammen smør og kjeks og ha det i bunnen av en kakeform, 22 cm i diameter. Bruk gjerne Bake It Easy form fra Porsgrunn. Ikke trykk massen ned i formen for da blir bunnen hard. Sett formen i kjøleskapet mens du lager fyllet.
Lag gelé med vannmengden i oppskriften. Avkjøl til den er kald, men flytende.
Skrap ut frøene fra vaniljestang.
Pisk sammen rømme, kremost, siktet melis og vaniljefrø (vaniljesukker) til en klumpfri masse.
Pisk kremfløten stiv og pisk kremen inn i fyllet.
Pisk inn gelé i en tynn stråle.
Hell fyllet over bunnen og la dette avkjøles og stivne i kjøleskapet i 4-6 timer eller over natta.
Lag appelsingelé med vannmengden i oppskriften. Avkjøl til den er kald, men flytende. Hell geléen over kaken og la den stivne, ca 2-3 timer.
Bruk en skarp kniv eller tynn slikkepott for å løsne kaken fra kakeringen.

Tips:
* Du kan bruke Digestivekjeks istedenfor Bixit. Se også min beste ostekake for flere tips.

* Når det gjelder kremost, kan man bruke kremost med fruktsmak eller naturell, for eks. Philadelfia. Jeg kan også anbefale å bruke mascarpone. Kaken får da en nøytral og mer kremete smak. Kaken på bildet er laget med Tine ananas/mandarin.

*  Sist jeg laget ostekake (morsdagen), brukte jeg hermetiske mandariner som pynt. Jeg delte de i to på langs da de var veldig høye og la de i et pent mønster oppå ostefyllet. Som lokk brukte jeg appelsingelé. Kaken ble veldig god og frisk på smak.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...