torsdag 5. juni 2014

Babymat fra 5 måneder

 
Her kommer en liten oppdatering fra babymatprosjektet mitt. :) Daniel blir 6 måneder på lørdag og har allerede begynt å spise litt brødmat og middager. Han er veldig nysgjerrig på vår mat og synes det er veldig stas å sitte og spise sammen med oss. Dette skal vi fortsette med. Det skal jo være sosialt og hyggelig å spise og ikke bare for å bli mett. Slik skaper man en god relasjon til mat og kan kanskje forhindre at barnet blir kresent. Jeg forsøker å variere mye slik at Daniel skal bli vant til forskjellige smaker. Forsøker også å kjøpe økologisk mel, frukt og grønnsaker så sant jeg får tak i det. Meny på Mosseporten begynner å komme seg litt når det gjelder utvalget av økologisk mat og det er veldig hyggelig. Merker også at jeg blir mer og mer opptatt av hva vi voksne putter i munnen, så det er ikke bare babyen som spiser økologisk mat. Ja, det koster mer, men da kan vi kutte ned på forbruket av andre ting. :)

 
DRIKKE
Vann er en fin tørstedrikk, men noen ganger blir babyen lei. Jeg synes også at det er greit å fylle på med litt vitaminer, så jeg lager bær- eller fruktsaft og gir den som drikke til maten eller mellom måltider. Saften er også fin å spe grøt og middager med for å få en tynnere konsistens.
 
Bærsaft er fin å lage av bringebær eller blåbær. Jeg har masse bær i fryseren fra  ifjor og de kommer godt med nå. Også i år skal jeg kjøpe inn bær og fryse slik at Daniel kan få hjemmelaget saft neste vinter. Du kan også lage jordbærsaft, men vær litt forsiktig hvis du vet om allergier i familien. Noen barn kan reagere på jordbær. Prøv med litt og se om barnet reagerer.
 
Ha bær i en kjele og hell i kaldt vann til det så vidt dekker bærene.
Kok opp og la bærene småkoke noen minutter. Jordbær trenger litt lengre koketid, ca 10 minutter.
Ta kjelen av platen og la saften stå og trekke til den er kald. Sil og smak til med sukker eller agavesirup.
Oppbevar saften i kjøleskapet.
 
Fruktsaft:
 
Press saften ut av en appelsin og bland med kokt og avkjølt vann. Blandingsforhold: 50/50. 
Du kan også blande eplemost av god kvalitet med vann. Blandingsforholdet bør også være 50/50.
Sviskesaft er fin hvis barnet har treg mage. Løs opp en terning med sviskemos i varmt vann og vips har du sviskesaft. :)
 
GRØT
Jeg sluttet å gi ris- og maisgrøt da Daniel ble 5 måneder. Ris og mais er lett fordøyelig, men er bare tomme karbohydrater, så det er greit å gå over til grovere meltyper når barnet har blitt litt større. Jeg erstattet ris og mais med sammalt spelt og det funket veldig bra. Havremel ble erstattet med små havregryn og hirsemel ble erstattet med hirseflak. Jeg moser ikke grøten etterpå. Det går helt fint å gi grøt med litt "klumper" i. :)
 
Speltgrøt lager du slik:
 
4 ss sammalt spelt
2 dl vann
 
Rør ut melet i vannet, bruk gjerne visp. Kok opp og la grøten småkoke i 6-7 minutter.
Tilsett gjerne bær- eller fruktmos.
 
Havregrøt:
 
1/2 dl små havregryn
2 dl vann
 
Bland gryn og vann. Kok opp og la grøten småkoke i 5-10 minutter.
Havregrøt smaker nydelig sammen med bringebær eller blåbær. Ha gjerne i litt eplemos også. Er bærene litt sure, kan du søte grøten med litt banan. Litt sukker går også fint.
 
Hirsegrøt lages på samme måte som havregrøt.
Hirsegrøt med aprikos er veldig godt.
 
Amaranthgrøt:
 
Amaranthmel får du kjøpt i helsekostbutikker. Amaranth inneholder enda mer jern enn hirse og havre og er veldig sunt. Grøten smaker ikke så mye, så den må tilsettes frukt og/eller bær. Lages på samme måte som speltgrøt.
 
Quinoagrøt:
 
Både amaranth og quinoa er gode alternativer til glutenfri grøt. Quinoamel får du også kjøpt i helsekostbutikker. Grøten lager du på samme måte som spelt- og amaranthgrøt.
 
BÆR-/FRUKTPURE/DESSERT
 
Som jeg nevnte over er bringebær og blåbær fine bær å lage saft av, men også bærpure. Jordbær kan også brukes. Har du frosne bær, tiner du dem i kjøleskapet natten over. Bringebær- og jordbærpure bør siles for å få bort steiner. Du kan også sile blåbær, men det er ikke nødvendig. Lær barnet spise mat med litt små biter/klumper i så tidlig som mulig. Tilsett bærpure i grøt, så får barnet litt påfyll av c-vitaminer. C-vitaminer er også viktige for jernopptaket i kroppen.
 
Jeg lager også pure av mango og melon i tillegg til eple og pære som jeg har skrevet om tidligere. Du kan velge om du vil lage pure av en type frukt eller bær eller blande. Lag gjerne mye når du først er i gang og frys i porsjoner. Jeg pleier ikke å fryse bananmos. Bananer moser jeg rett før servering. Det samme gjelder avocado. Avocado er veldig godt sammen med eplemos eller mango og banan.
 
Her er et forslag til bær- og fruktpureblandinger:
 
Melon og bringebær/blåbær/jordbær
Melon og banan
Eple og pære
Eple og bringebær eller blåbær - veldig godt til grøt
Eple og banan
Mango og pære
Mango og banan
Pære og banan
 
Fruktpure er også fin å gi som et mellommåltid. Vi har en fast middag- og leggetidrutine. Vi starter med middag kl 20, bader Daniel etterpå og så er han klar til å sove ca kl 21. Det hender noen ganger at han er ekstra trøtt på ettermiddagen og sover lenge, til 17 eller 18. Det er litt tidlig å gi ham full middag når han våkner opp for da blir han ikke så sulten til kl 20 igjen og da kan døgnrytmen lett forstyrres. Da er det veldig fint å ha fruktmos som jeg kan gi ham som et lite måltid før middagen.
 
BRØDMAT
 
Brødskiver er stas, men jeg må passe på å gi brødmat når Daniel er ordentlig sulten og ikke er for trøtt. :)
Jeg skjærer bort skorpe, smører på pålegg og skjærer skiven i små terninger som jeg gir med skje. Det holder foreløpig med en brødskive.
Som pålegg bruker jeg aprikosmos eller prim (Tine Sprett). Leverpostei er ingen favoritt ennå, så det venter jeg med. Det kan hende jeg ender opp med å lage leverpostei selv. :)
Det går også fint å smuldre en brødskive i most banan. Ikke smuldre skiven for fint. La det være noen biter for å lære barnet å tygge.
 
GRØNNSAKSMOS/MIDDAG
 
Jeg sliter litt med å få Daniel til å spise middagsmat. Jeg har prøvd mye forskjellig: poteter, søtpoteter, gulrøtter, kålrot og pastinakk, men det er ikke alltid populært.
Jeg har også begynt å lage middager med kylling. Det går bra, men krever litt mer tilvenning. Jeg vil ikke tilsette bær eller frukt for å søte ettersom jeg vil at Daniel skal venne seg til at maten ikke alltid smaker søtt.
Jeg tar det jeg har av rotgrønnsaker, skreller, skjærer i terninger og dampkoker til grønnsakene er møre. Sammen med grønnsakene koker jeg også kyllingfilet oppskåret i små terninger. Når kylling og grønnsaker er ferdigkokt, moser jeg alt sammen i blenderen og sper med kokevannet til passe konsistens. Tilsett gjerne litt god og dyrere olivenolje eller meierismør. Vær så snill og hold deg unna margarin! Husk også å tilsette litt friske urter. Start gjerne med dill og persille. Alle urter kan brukes. Husk alltid å smake på maten før du serverer babyen for å være sikker på at maten smaker godt.
 
BABYKJEKS
 
Kjeks er veldig populært!!! Daniel elsker å sitte i stolen sin og sutte og tygge på kjeks når vi andre spiser. Kjeksene er veldig snille og nøytrale på smak. De har en mild banansmak og passer fint for baby. Mine eldste sønner fikk også smake. Den ene tok en bit og ga resten til meg, den andre syntes den var god. :) Kjeksene er også veldig fine å ha når første tenner kommer. :)
Her er oppskriften:
 
1 stor banan
3 ss smeltet usaltet smør
4 dl mel (du kan bruke både siktet hvetemel og spelt, erstatt gjerne halvparten av melet med sammalt mel)
1 ss bakepulver
2-3 ss vann
 
Sett stekeovnen på 180 grader.
Mos banan med en gaffel. Tilsett olje.
Bland sammen mel og bakepulver og tilsett i banan- og oljeblandingen. Bruk gjerne gummihansker.
Tilsett vann, litt etter litt og bland med hendene til du har en myk og fin deig.
Del deigen i 25 biter og rull hver bit til en fingertykk pølse.
Legg pølsene på en bakepapirkledt stekeplate og stek midt i ovnen i 20 minutter eller til de er gyllenbrune.
Skru ned varmen til 60 grader.
La kjeksene stå og tørke i ovnen med døra på gløtt i 1,5 time. Etter 1,5 time får du litt sprø kjeks som er litt myke inni. Jeg syntes at det var greit å stoppe der første gangen. Daniel har ikke fått tenner ennå og det er ingen vits i å gi ham harde kjeks tenkte jeg. Har babyen din begynt å få tenner og har såre gommer, kan det være godt med litt sprøere kjeks. La kjeksene tørke i 30 minutter til eller så lenge som du synes er nødvendig.
Avkjøl kjeksene på en rist.
Oppbevares i en tett kakeboks.
Kjeksene holder seg lenge. :)
 
Det var det hele for denne gang.
En ny oppdatering kommer etter hvert! :)

2 kommentarer:

  1. Nydelig liten gutt du har!:) Og bra oppskrifter! Jeg lagde endel sånt til barna mine da de var babyer, fra 4 mnd ca. Men jeg skulle hatt bloggen din med sånne oppskrifter den gangen ser jeg:) Har tipset både min søster og svigerinne om bloggen din da, begge gravide:) klem Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Cecilie! Har du noen oppskrifter på barnemat som du vil dele? Veldig hyggelig å bli anbefalt videre :-). Takk for det!

      Ha en flott pinse og helg!

      Klem
      Svetlana :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...