fredag 15. februar 2013

Bananbrød


Denne herlige banankaken har mine 12-åringer laget helt på egen hånd. Jeg begynner virkelig å like dette her. Kommer hjem til ferdiglaget middag, nystekte vafler, nybakt kake. Fantastisk! Jeg tenker ofte: jeg håper konene deres vil takke meg :)))).
Til en supergod banankake trenger du:

2 store bananer
80 ml kefir
1 ts vaniljeessens
120 ml rapsolje
2 egg
200 g sukker
200 g hvetemel
2 ts bakepulver
1/2 ts salt
en neve mandler (kan erstattes med hasselnøtter eller andre nøtter)

Sett stekeovnen på 165 grader.
Kle en brødform som rommer ca 1,5-1,7 l med bakepapir.

Mos bananer med en gaffel i en bakebolle.
Tilsett kefir, vaniljeessens, rapsolje, egg og sukker. Bland alt raskt med mikser.
Sikt sammen hvetemel, bakepulver og salt og rør inn i deigen.
Grovhakk mandlene og vend inn i deigen.
Hell deigen i formen og stek midt i ovnen i 55-60 minutter.
Sjekk om kaken er gjennomstekt før du tar den ut av ovnen. Er den fortsatt litt rå, gi den noen ekstra minutter i ovnen.
Avkjøl kaken helt i formen før du tar den ut og tar av bakepapiret.
Skjær i skiver og server!
Kaken er fin å fryse.

God helg! :)

2 kommentarer:

  1. Flinke gutter du har, og en fin og spennendes blogg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :-)

      Hilsen
      Svetlana :-)

      Slett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...