torsdag 15. september 2011

Gratulerer med dagen, Rune!!!


Min kjære mann har bursdag idag! :) Jeg ville så gjerne overraske ham med en litt annerledes kake (Cake Boss har "dårlig" innflytelse på meg :)))). Jeg hadde mange ideer, men visste ikke hvordan jeg skulle få presentert de på en kake. Jeg har overhodet ingen erfaring med kakedekorering. Heldigvis begynte jeg å tenke på denne kaken allerede ifjor, og da hadde jeg god tid til å samle informasjon om de forskjellige massene man kan kle kaker med og lage figurer av, samt diverse utstyr man bare MÅ ha. Ansatte i Jerniabutikken på Mosseporten ser rart på meg hver gang jeg går inn i butikken. Å ja, hun skal bake kake igjen... Neida, det er fortsatt den samme kaken!!! :) Jeg rekker ikke å legge ut oppskriften på kaken og alle massene jeg har brukt idag, men kommer til å gjøre det i dagene fremover. Her er en kort beskrivelse:

* Kaken er laget av 3 lag sukkerbrød, fylt med ett lag chocolate ganache og ett lag fransk krem med limesmak, toppet med friske bringebær. Sukkerbrødet er bakt i en stor langpanne. Jeg doblet min oppskrift og sukkerbrødet ble akkurat passe høyt. Jeg har et rektangulært fat som passer til 2/3 av sukkerbrødet. Jeg målte sukkerbrødet og skjærte av 1/3 del, og deretter delte både den store og den lille delen i to lag. Den lille delen ble brukt som mellomlag - jeg la lagene ved siden av hverandre. Videre smurte jeg hele kaken med buttercream icing. Dette gjorde at fyllet holdt seg på plass.
* Kaken ble trukket med hjemmelaget marsipan.
* Bilen ble laget av krispie treats, smurt med buttercream icing og trukket med MMF (marshmallow fondant). Detaljene på bilen er laget av blomsterpasta og sølvkuler.
* Forsterkeren er laget av krispie treats, smurt med buttercream icing og trukket med MMF. Detaljene er laget av blomsterpasta og sølvkuler.
* Stolpen er laget av jordbærstang, trukket med blomsterpasta. Skiltene er laget av blomsterpasta.
* Gitaren er laget av blomsterpasta. Detaljene er laget av MMF, blomsterpasta og sølvkuler.
* Bokstavene er laget av MMF.
* Gresset er laget av buttercream icing.
* Jeg brukte Royal Icing som lim.
* Rødfarge er Red Red fra Wilton. Gresset er farget med Kelly Green fra Wilton. Brunfargen på gitaren og stolpen er brun pulverfarge som jeg penslet på. Til skrift brukte jeg svart og sølv kakepenn. Turkisfargen på bokstavene fikk jeg til ved å farge MMF med Sky Blue fra Wilton først, og så tok jeg i noen FÅ dråper Lemon Yellow. Jeg brukte også rød og perlemor pulverfarge til å stryke lett over bilen og gitaren for å gi de metallic look.





 

Dette var det hele for i dag. :)))

2 kommentarer:

  1. Den var kjempeflott. Jeg er imponert over hva du har fått til helt uten erfaring. Tipper mannen ble veldig fornøyd. :-)

    SvarSlett
  2. Ja, han ble veldig fornøyd :))

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...