søndag 4. september 2011

Ingers rugbrød


Jeg vet ærlig talt ikke hvorfor dette brødet har fått navnet rugbrød da det er veldig lite rug i deigen i forhold til de andre meltypene. Det jeg kan si er at brødet er kjempegodt og jeg baker det ganske ofte. Brødet passer godt som frokostbrød og er uunnværlig tilbehør til russisk mat, bl.a. borsch. Rugbrødet er spesielt godt til tomatsild og tunfisksalat. Det er litt fuktig inni, og henger på kniven når du skjærer i det, og slik skal det være. Brødet bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av det da det kan mugne om det ligger for lenge i romtemperatur. Brødet inneholder ikke siktet hvetemel og er meget fibersterkt. 

Oppskriften er til 4 brød (1,5l):

75 gr gjær
1,8 l lunkent vann
2 ts salt
200 gr sammalt rug fin
200 gr helkorn hvete
9 dl kruskakli
1 dl linfrø
1 dl solsikkefrø
1,3 kg sammalt hvete fin

Rør ut gjæren i litt av vannet. Tilsett resten av ingrediensene og arbeid deigen godt sammen. Deigen ble for stor for min kjøkkenmaskin, så jeg brukte en tresleiv til å røre med. Deigen skal være veldig løs. Du kan ikke elte den på bordet. Rør til alt er godt blandet sammen. Dekk til med plast og la deigen heve i ca 1 time.
Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca 30 minutter.
Slå luften ut av deigen igjen og hell deigen i smurte former. Deigen skal ikke etterheves!
Stek brødene på 200 grader (180 grader på varmluft) i 1 time.
Avkjøl brødene på rist. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...