torsdag 23. juni 2011

Hjemmelaget majones


Det er veldig mange majonesoppskrifter som blir lagt ut på nettet nå for tiden. De fleste er ganske like da hovedingrediensene er eggeplommer og olje. Resten tilpasser man etter sin smak. Jeg har prøvd meg litt frem, og her er oppskriften jeg kom frem til, som jeg er veldig fornøyd med og kommer til å bruke fremover:

3 eggeplommer, romtempererte
1 stor ts Dijonsennep
3 dl rapsolje
saften av 1/4-1/2 sitron
1-2 ts hvitvinseddik
salt

Ha eggeplommene i en bolle og pisk med håndmikser. Tilsett sennep og pisk videre. Hell olje i en veldig tynn stråle og pisk godt. Jeg helte litt olje om gangen og pisket godt mellom hver gang. Det er viktig å ikke tilsette for mye olje ellers kan majonesen skille seg. Etter at du har pisket i ca halvparten av oljen, kan du helle den i litt større mengder. Massen skal nå være tykk og se ut som majones. Smak til med sitronsaft, eddik og litt salt. Virker majonesen for tykk, kan du piske i litt vann.

*Hvis du ønsker majones med nøytral smak, tilsetter du kun 1 ts eddik. En slik majones passer fint til salater. Liker du litt sterkere smak, tilsett mer eddik og evt. sennep.
* Tilsetter du presset hvitløk i majonesen, får du deilig aioli. Prøv aioli og avocado som tilbehør til reker. Det er kjempegodt!!!
* Det finnes også en annen måte å lage majones på som virker mye enklere enn beskrevet over. Denne fremgangsmåten fant jeg på ordentligmat.no og er slik:
Hell alle ingrediensene (unntatt oljen) i en høy og smal beholder. Sett stavmikseren i bunn og hell over oljen forsiktig, (grunnen til å helle forsiktig er at man sparer ventetid etterpå). Oljen er lettere enn de andre ingrediensene og legger seg på toppen. Stavmikseren står i bunnen av beholderen og vil vispe egg for det meste, men litt og litt olje. Samme prinsipp, samme regler, men betydelig enklere.
Deretter er det bare å gi gass på stavmikseren, og etter som man ser at emulsjonen starter så løfter en litt på stavmikseren. Noen stavmiksere ordner dette selv ved å skape undertrykk og sirkulasjon. 1 minutt senere er majonesen ferdig .
Jeg har ikke prøvd dette selv ennå, men skal gjøre det neste gang jeg skal lage majones. :)


2 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk prøvet dette mange ganger, og det funker kjemebra! Jeg visste ikke at oljen skulle helles forsiktig oppi, så jeg har bare "kjørt på" med godt resultat likevel.

    SvarSlett
  2. Hei og takk! Da skal jeg også prøve! :)

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...